Профілактика порушень постави в дітей молодшого шкільного віку
Правильна постава – показник здоров’я дитини
Тривала розумова робота під час уроків, вимушена статична поза втомлює школярів, знижує рівень працездатності. Відносно одноманітна робота викликає тривале збудження окремих ділянок кори головного мозку, внаслідок чого наступає внутрішнє захисне гальмування, погіршення уваги, ускладнення в засвоєнні навчального матеріалу. Одночасно наростає загальна м’язова втома. З’являються передумови до порушення постави.
Для того, щоб уникнути небажаних наслідків для здоров’я дитини із-за довготривалого обмеження рухової активності, полегшити дітям навчальну діяльність, необхідно навчити їх чергувати розумову і фізичну роботу, активно відпочивати під час занять у школі та виконання домашніх завдань.
Здорова, добре розвинута дитина 8-9 років здійснює за день до 25 тис. рухів (умовних кроків) у середньому протягом 3-3,5 год. Такої норми можна досягнути тільки внаслідок проведення щоденних і якісних фізкультурно-оздоровчих заходів, до яких належить ранкова гімнастика, рухливі ігри та вправи на перервах між уроками та малі форми відпочинку на уроках.
Діти молодшого віку активно сприймають навчальний матеріал тільки 15-20 хв. Втома виражається в тому, що діти починають сутулитись, низько нахиляють голову під час письма, лягають грудьми на парти. Неправильна поза може закріпитися і тоді порушуватиметься постава. Тому короткочасні фізкультурні паузи необхідні в 1 класі двічі за урок, у старших класах – 1 раз за урок. Те саме стосується і роботи груп подовженого дня та роботи в домашніх умовах. Дітям варто пояснити роль проведення занять. Вправи виконуються в положенні сидячи або стоячи за партою, стоячи у проході або чергуючи положення. Фізкультурні паузи потрібно проводити після ретельного провітрювання приміщення, вони мають давати дітям позитивні емоції, не повинні викликати втоми або збудження. Кожні 2 тижні варто змінювати комплекси вправ. Важливо, щоб вправи були прості за формою, цікаві за змістом, знайомі дітям і зручні для виконання на обмеженій площині.
Мова йде про фізкультурні хвилинки, паузи, міні-паузи, імітативні руханки, музичні паузи. Усі малі форми активного відпочинку спрямовані на відновлення працездатності, уваги, зняття розумової та м’язової втоми, профілактику порушень постави, підвищення настрою дітей. Всі вправи малих форм активного відпочинку розділяються за спрямованістю і впливом на організм:
• група вправ загального впливу сприяє активізації нервової, м’язової, серцево-судинної і дихальної систем дитини, запобігає застійним явищам у ногах, черевній порожнині, ділянці малого таза, грудної клітини. Це динамічні вправи, що виконуються з великою амплітудою;
• зміцнення постави, м’язів тулуба, випрямлення і розвантаження хребта потребує вправ типу потягування, прогинання і вигинання спини, нахилів і поворотів тулуба та вправ статичного характеру на збереження правильної постави;
• вправи, що застосовують при втомі плечового пояса, шиї та рук, сприяють зниженню напруги, поліпшенню кровообігу, зменшенню втоми і больових відчуттів цих груп м’язів.
• відновлення працездатності кистей і пальців рук, якщо діти тривалий час писали, ліпили, малювали, спрямована на розслаблення, розтягування, самомасаж м’язів і зв’язок пальців, долонної і тильної сторони кисті та променево-зап’ястного суглоба;
• для зменшення втоми очей, розслаблення окорухових м’язів і тих, що впливають на кришталик, знижують їхню напругу і поліпшують кровообіг очей, циркуляцію внутрішньоочної рідини, використовують комплекси вправ з поворотами, коловими рухами очного яблука в різних напрямках, вправи для повік, елементи самомасажу, прогрівання очей долонями;
• при монотонній роботі, наприклад вивченні нового матеріалу, що потребує посидючості та уваги, корисними є вправи мобілізуючого характеру. Вони виконуються у швидкому темпі для приливу крові до кори головного мозку та інших органів;
• для активізації уваги школярів, під час швидкого переходу з однієї діяльності на іншу доречно використовувати вправи на координацію рухів, відчуття ритму і темпу;
• у кінці робочого дня або напруженого уроку можна використовувати вправи на розгойдування різних ділянок тіла, сегментарне розслаблення рук, хребта з подальшим його випрямленням. Дихальні вправи виконуються з акцентом на видих, затримкою дихання, рухами рук, що допомагають роботі грудної клітки.
Жмеринське районне управління Головного управління
Держпродспоживслужби у Вінницькій області